Παρασκευή 4 Ιουλίου 2008

 

οικοαναζήτηση - Π.Πατσός

«Τη γη δεν την κληρονομήσαμε,

την έχουμε δανειστεί από τα παιδιά μας»

Παναγιώτης Πατσός

Η στενή ανθρωποκεντρική οπτική του πολιτισμού που θέλει τον άνθρωπο κέντρο του σύμπαντος, εξουσιαστή και κυρίαρχο στο περιβάλλον και τους συνανθρώπους του, είναι η βάση για την ανάπτυξη του σύγχρονου «βιομηχανικού» πολιτισμού. «Πολιτισμού» που στηριζόμενος στη βία και την εκμετάλλευση «μεγαλούργησε» εξαφανίζοντας όσους και ότι έμπαινε εμπόδιο στην αλαζονική του πορεία.

Έτσι εξολοθρεύτηκαν ολόκληροι πολιτισμοί και άρχισε η αλόγιστη σπατάλη των ήδη περιορισμένων φυσικών πόρων.

Σήμερα βέβαια έχει γίνει συνείδηση στους περισσότερους ανθρώπους ότι ο λεγόμενος «βιομηχανικός πολιτισμός» τόσο στη δυτική όσο και στην ανατολική εκδοχή του, έφτασε στα φυσικά όρια της «ανάπτυξής» του και βρίσκεται σε κατάσταση καθολικής κρίσης.

Ο «πολιτισμός» αυτός κοντεύει σχεδόν να εξαντλήσει τις υλικές προϋποθέσεις για την επιβίωση του ανθρωπίνου είδους και μας οδηγεί σταθερά στον εκφασισμό της κοινωνίας και τον αφανισμό της ζωής στον πλανήτη.

Κοινός τόπος είναι ότι καθημερινά χειροτερεύει η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε, του νερού που πίνουμε, της τροφής που καταναλώνουμε.

Οι πόλεις μας γίνονται όλο και πιο απρόσωπες, αφιλόξενες και απάνθρωπες. Πιο κατάλληλες ίσως για να φιλοξενήσουν μηχανήματα, ακατάλληλες όμως για ανθρώπους και για τη δημιουργία ανθρωπίνων σχέσεων.

Στην κοινωνία μας η εξουσία γίνεται πιο συγκεντρωτική, πιο γραφειοκρατική. Επεμβαίνει όλο και πιο ωμά στην ιδιωτική μας ζωή, μας σπρώχνει στην παθητικότητα και την αδιαφορία, μας κάνει να πιστεύουμε ότι τίποτα πια δεν εξαρτάται από μας.

Ο «οικολογικός τρόπος» σκέψης είναι ένας «εναλλακτικός», ένας διαφορετικός τρόπος αντιμετώπισης αυτής της βαθιάς κρίσης των κοινωνικών σχέσεων, οι οποίες με τη σειρά τους απειλούν σοβαρά την ισορροπία μεταξύ κοινωνίας και φύσης.

Η εναλλακτική αντίληψη δεν αντιμετωπίζει κάθε ζήτημα σαν κάτι ανεξάρτητο και ξεκομμένο από τα υπόλοιπα. Θεωρεί ότι οποιαδήποτε επέμβαση πάνω στη φύση και την κοινωνία πρέπει να εξετάζεται σε συνάρτηση με τις συνέπειές της.

Ετικέτες


Σχόλια: Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]





<< Αρχική σελίδα

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Εγγραφή σε Αναρτήσεις [Atom]